על יוצרת הקלפים

קלפים – לא (רק) מה שחשבתם..

נעים מאוד! שמי קוקה רונן. אני בעלת תואר שני בפיתוח מערכות חינוך מאוניברסיטת חיפה ועוסקת שנים רבות בייעוץ ארגוני ובהנחיית תהליכי התמקצעות של מערכות חינוכיות וחברתיות: צוותי הוראה, סגלים בצבא, עמותות לשינוי חברתי, השירות הפסיכולוגי החינוכי, מפקחים במשרד החינוך, שליחי ציבור, מנהלי ארגונים אזרחיים, קהילות במרחב הכפרי והאזרחי ומנהיגות קהילתית במרכז ובפריפריה. הצורך ליצור מתודת עבודה אחרת, רוחית במהותה, בקרב בעלי תפקידים בארגונים ובמסגרות שונות נבע מהערך הרב שאני רואה בחשיבה מטפורית כאמצעי להרחבה ודיוק של דפוסי החשיבה האישית והמקצועית. עם השנים נוכחתי לדעת כי השפה העברית מעניקה לנו הכוונה מחשבתית ערכית שכדאי להתעכב עליה ולהשתמש בה לבחינה אמיתית של תפיסות עולם ואופני פעולה אופרטיביים.

קלפי "גרעין האמת" מכוונים את המשתמשים בהם להתבוננות של "כאן ועכשיו", כאמצעי להרחבת התודעה וגיבוש נקודת מבט עצמית מתוך מגוון נושאים אוניברסליים הקיימים בתורות ופילוסופיות עתיקות וחדשות. לתפיסתי, הקלפים עצמם הם סמל בעל עוצמה ואפשר לרתום אותם לטובת צמיחה והתמקדות, כמו גם לעבודה ארגונית וחברתית המחייבת פרספקטיבות משלימות ומותאמות. בעזרתם ניתן לבחון סיטואציות ולגבש דרך על מנת לפעול נכון בעולם דינמי ומשתנה.

השימוש בקלפים מתבסס על מה שהגדיר קרל יונג, פסיכואנליטיקאי, synchronicity, אותה התרחשות בו-זמנית של אירועים פנים-נפשיים וחוץ-נפשיים, אשר מנקודת המבט הסיבתית-לוגית הרגילה היא מקרית, אבל מהבחינה הפסיכולוגית היא בעלת משמעות.

משיכת קלף בזמן מסוים וקישורו לנושא כלשהו או לשאלה שמעסיקה אותנו הוא לא קשר של סיבה ומסובב אלא חיבור והבנה של הנסיבות.

תהליך יצירת הקלפים היה ארוך ומרתק. במהלך הכנתם קראתי מאות ספרים, בחרתי מטפורות מקומיות וגם אוניברסליות ובמשך שלוש שנים נפגשתי אחת לשבוע עם המאיירת הנהדרת, עדי שם טוב, שהצליחה באמצעות כשרונה להעניק צורה וצבע וקומפוזיציה מדויקת לכל מה שראיתי בעיני רוחי. כל סמל וכל דמות שביקשתי ממנה למקם באיור הפכו תחת ידיה למלאי חיים ומשמעות.

אז למה דווקא קלפים?

כולנו רוצים ש"ילך לנו קלף". כולנו משחקים בחיים בעזרת "הקלפים שקיבלנו". לבחור את "הקלף הנכון" פירושו להחליט בחוכמה. כשאנו מקבלים "קלפים טובים" אנחנו מרגישים שהמזל לצידנו. מי שהולך לו "קלף משוגע" משמעו שהוא מצליח בצורה יוצאת דופן. כש"הקלפים נטרפים" זה אומר שנוצרת הזדמנות, התחלה חדשה – וגם אם נוצר שבר, אפשר לבחור שוב בחיים מלאי משמעות. אנשים "פותחים בקלפים" כדי לתהות על נושאים שמעסיקים אותם ואף מנסים באמצעותם לקבל תשובות וכיווני מחשבה לדילמות חיים בוערות.

כשחיפשנו שם לערכת הקלפים, הבנתי שאחד הקלפים, "גרעין האמת" שהוא הראשון בסדרת הבריאה, הוא המתאים ביותר לבטא את ערכו של תהליך העבודה עם הקלפים. אסביר מדוע:

כאמור, בכל קלף יש ביטוי מטפורי המורכב משתי מילים אשר שילובן יוצר שדה שלישי. לכל מילה יש ערך בפני עצמה בהיותה חלק מהקלף (ערך מוחשי וערך סמלי) ולשתי המילים ביחד יש משמעות כפולה ולעיתים משולשת.

חיפוש "גרעין האמת" כמטפורה שעל פיה פועלים

"גרעין האמת" מכוון את המחשבה לייצוג ולתפקיד המוחשי של הגרעין (ליבה, בסיס, נושא המטען הגנטי של הפרי) וגם למובן הסמלי של המלה (היסוד שממנו מתפתחים דברים, המרכז, האלמנט הבסיסי) בעוד המילה "אמת" מכוונת לחשיבה מופשטת, פילוסופית וערכית ולנהייה אחר אלמנט משמעותי ונכסף בחיי אנוש. הביטוי המורכב מוליד שדה נוסף של התייחסות: גרעין האמת הוא התמצית, אותו גורם יסודי שמתקיים בתוך הדבר, גם אם הוא מכוסה בשכבות ובעטיפות. האיור של הקלף מחבר בין ביטוי יחידני, "גרעין", לבין הרימון שגרגריו מרובים (יש האומרים תרי"ג – כמספר המצוות היהודיות). כך נוצרים בו זמנית מספר מפגשים בין ביטויים לשוניים וויזואליים המעודדים אותנו לחשוב באופן מטריציוני, כיאה לתמונה מורכבת בעולם דינמי.

הבחירה ברימון כדי לבטא את גרעין האמת נובעת מתפיסת העולם הפלורליסטית שלי. אני מקבלת את הצורך האנושי במוחלטותה של אמת כבסיס לחיים משמעותיים אולם מקדמת ומקבלת את ההבנה כי יש יותר מאמת אחת. אני מברכת על הריבוי לא רק משום חשיבותה של נדיבות, אלא בעיקר בשל מרכזיותה של ההתפתחות האנושית. סיפור הבריאה התנ"כי מעיד על שלבים בהתפתחות העולם והשלב הראשון שלו היה יצירת אור. להגיע לאמת כלשהי זה לחשוף את האור. את הניצוץ. אותו ניצוץ שהתפזר בעולם על פי הקבלה, אותו ניצוץ שנמצא בנפש האדם על פי האנתרופוסופיה. המטריצה הזאת משקפת את מורכבות הידע בימינו כמו גם את זמינותו ובקלפים נתתי צורה ותוכן ומשמעות לתמונה מורכבת כך שתהיה מכפלת כל סמליה.

לקלפים מצורף ספר הדרכה ובו הסבר לגבי כל קלף וגם הרחבה לגבי הסדרות מהן מורכבת כל הערכה: כל קלף שייך לסדרה בעלת משמעות: יסודות, בריאה, מידות ואותות.

מה ניתן להשיג בעזרת הקלפים?

  • גיבוש זהות ותודעה עצמית וחברתית באמצעות סמלים אוניברסאליים.
  • קביעת אבני דרך בבניית אתיקה במרחבים שונים: אישיים, חברתיים, פוליטיים וסביבתיים.
  • התבוננות פנימה ובחירת כיווני מחשבה לנושאים בוערים – בבחינת מראת הנפש.
  • מציאת נקודת משען פנימית ההופכת את הפרט לאורקל של עצמו בכל הקשור להתמודדות עם אתגרי החיים: אישיים, מקצועיים וסביבתיים
  • חשיפה לידע וחוכמה מעולמות שונים המעניקים איזון, תקווה ונחמה במציאות העכשווית.

אני מקווה שתמצאו בקלפים הזדמנות לנחמה ומאמינה שיוכלו לשמש לכם כמורי דרך במציאות המורכבת בה אנו חיים ומי שמעוניין ללמוד עליהם קצת יותר, או להתעמק ולהתמקצע באמצעותם, מוזמן ליצור איתי קשר.

בהצלחה ובשמחות!